Kurikan kampus kokoaa lukion ja ammatillisen koulutuksen samaan rakennukseen

2019-04-12T08:13:13+00:00huhtikuu 12, 2019|

Kurikan kampuksen arkkitehtisuunnittelun tavoitteena oli luoda rakennus, joka toimii elinvoimaisen kaupungin tunnusomaisena rakennuksena ja houkuttelee uusia opiskelijoita Kurikkaan. Samalla tarkoitus oli tuoda yhteen Seinäjoen koulutuskuntayhtymä Sedun toisen asteen ammatillinen koulutus sekä Kurikan lukio. Samaan rakennukseen tarvittiin tilat yhteensä 15 eri koulutusalalle tai oppiaineelle.

Rakennukselle suunniteltiin sydän ja viisi siipeä

Rakennuksen perusratkaisussa eri toiminnot sijoitettiin viiteen eri siipeen joita yhdistää suuri keskusaula, sydän, joka toimii ruokasalina ja opiskelijoiden kohtaamispaikkana sekä erilaisten tapahtumien näyttämönä.

Lähellä sydäntä on eri koulutusalojen yhteiskäyttöön soveltuvia tiloja ja kauempana siivissä työsaleja ja erityistiloja ammatillisen koulutuksen tarpeisiin.

Kuva: Juha Sarkkinen

Tiili ja lasi kertovat rakennuksen käyttötarkoituksesta

Rakennuksen pääelementteinä ovat jykevät tiiliseinät ja niitä keventävät lasipinnat. Tiili henkii pysyvyyttä, perinteistä ammattitaitoa ja rakentamistapaa. Kampuksessa tiiliseinät suunniteltiin sen vuoksi rakennusta hallitsevaksi vahvaksi ja massiiviseksi kokonaisuudeksi. Lasiseinät symboloivat luovuutta ja kehitystä, joten ne on suunniteltu muodoiltaan epäsäännöllisemmiksi, kaareileviksi ja polveileviksi. Tiilen ja lasin vastakohtaisuuden yhdistyminen yhdeksi kokonaisuudeksi kuvastaa sitä yhteisymmärrystä, jolla rakennuksen käyttäjät ovat kyenneet yhdistämään erilaisia toimintoja samaan rakennukseen.

Kuva: Juha Sarkkinen

Keskusaula kokoaa yhteen

Kurikan kampuksen keskusaulan tehtävänä on toimia kokoavana tilana paitsi rakennukselle itselleen, myös koko Kurikan kaupungille. Keskusaula yhdistää visuaalisesti ja toiminnallisesti. Aulasta aukeaa sisänäkymiä rakennuksen eri siipiin ja ulkonäkymä suurelle sisäpihalle, jota rakennuksen pääsiivet ympäröivät. Keskusaulassa on ruokailutilat ja aulan läheisyydessä on yhteiskäyttöön soveltuvia tiloja. Aulan yhteyteen sijoitettu liikuntasali mahdollistaa myös suurempien tapahtumien järjestämisen.

Keskusaulan aaltoileva alakatto keventää aulan tiili-, lasi- ja betonipintoja. Alakatolla on myös tärkeä tehtävä aulan akustiikan miellyttävyyden kannalta. Asentamalla levyt pystyyn saatiin kaksinkertainen määrä vaimennuspintaa verrattuna siihen, että levyt asennettaisiin suoraan.

Kuva: Jarkko Laine

Ammatillinen oppimisympäristö vaatii erityissuunnittelua

Ammatillisen koulutuksen laadukas toteuttaminen vaatii monia erityyppisiä opetustiloja ja oppimisympäristöjä. Tiloissa on voitava suorittaa kuhunkin koulutettavaan ammattiin liittyvää työtä ammattimaisella tasolla ja sen lisäksi tiloissa on voitava toteuttaa kaikki ammattiin kouluttamisen vaatima opetus. Lähes jokaisella koulutusalalla on omat erityiset tilatarpeensa. Nämä kaikki erilaiset tarpeet piti huomioida tilasuunnittelussa tilojen sijoituksesta ja mitoituksesta alkaen, aina pintamateriaalien ja tilavarusteiden suunnitteluun saakka.

Kuva: Jarkko Laine

Tilat suunniteltiin käyttäjien kanssa

Oppimisympäristöt on aina suunniteltava mittatilaustyönä yhdessä käyttäjien kanssa. Lukion ja ammatillisen opetuksen kohdalla, ja etenkin niitä yhdistettäessä, mittatilaustyönä tehtävää suunnittelua on erityisen paljon.

Kurikan kampuksen eri oppiaineiden edustajat jaettiin käyttäjätyöryhmiin. Kunkin käyttäjätyöryhmän kanssa pidettiin suunnittelun aikana työpajatapaamisia, joissa kyseisen oppiaineen tiloja ja kalusteita suunniteltiin yhdessä. Tiivis yhteistyö ja käyttäjien aktiivinen panos oli korvaamaton apu kokonaisuuden muotoutumisessa.

Oppilaitokset ja päiväkodit